pasek8

Wyszukiwarka obiektów

 

Przewodniki po zdrowiu psychicznym

 

Prawidłowe zdrowie psychiczne każdego jest niezmiernie ważne, a zwłaszcza w starszym wieku. Osoby starsze w dużej mierze mają różne choroby przewlekłe, które mogą powodować złe samopoczucie fizyczne, jak i psychiczne. Stan braku równowagi psychicznej może być spowodowany problemami w życiu codziennym, jak samotność, brak sił, apatia, dolegliwości zdrowotne i wiele innych czynników. W związku z tym “ Przewodniki po zdrowiu psychicznym"  są pomocne w utrzymaniu dobrej kondycji w tym zakresie. Wskazówki w nich zawarte zawierają wiele cennych informacji, jak rozpoznać chorobę psychiczną, jak sobie poradzić i w jaki sposób utrzymać dobrą formę nie dając się chorobom. Kierowane są do osób starszych, jak i rodziny, a także bliskich, którzy wspierają chorych. Wiedza zawarta w tych artykułach jest praktyczna. Podpowiadamy, w jaki sposób możesz wspierać zdrowie psychiczne osób bliskich w starszym wieku, aby mogli cieszyć się życiem.

Zapoznaj się, jak poradzić sobie z objawami chorobowymi i jak utrzymać sprawny umysł. Koncentrujemy się na kilku głównych filarach, które pomogą każdemu zachować dobrą formę, a są to takie obszary jak:

Utrzymywanie więzi społecznych i angażowanie się w działania, ponieważ samotność i izolacja przyczyniają się do rozwoju demencji.

Dbanie o aktywność fizyczną, ponieważ bezruch prowadzi do niepełnosprawności psychicznej i innych chorób.

Rozwijanie swoich pasji, na które wcześniej w życiu zawodowym nie było czasu. Daje to wiele satysfakcji i radości, a przez to poprawia sprawność umysłową.

Prawidłowe odżywianie, ponieważ wiele błędów żywieniowych jest powodem chorób.

Jak rozpoznać wczesne objawy, aby zachować zdrowie psychiczne i jakie działania profilaktyczne podjąć.

Profilaktyka medyczna- pamiętać o badaniach, które w porę mogą uchwycić nadchodzący problem i skutecznie zapobiec.

A A A

Bezsenność- przyczyny, jak sobie poradzić?

bezsennosc 9 sprawdzonych sposobow na dobry sen opiekaserwis24 plProblem z bezsennością ma coraz więcej osób starszych. Gdzie nie pójdziemy to słyszymy narzekanie ,że nie mogę spać, mam problemy ze snem czy znowu nie spałam całą noc i tak dalej.  Coś w tym jest, że ludzie uskarżają się na brak snu. Jak określa medycyna bezsenność jest częstym zaburzeniem snu. W przypadku bezsenności możesz mieć problemy z zasypianiem, samym snem czy dobrą jakością snu (jeśli można tak określić).
Zły sen może nam towarzyszyć, nawet jeśli mamy czas i odpowiednie warunki do dobrego snu. Po nieprzespanej nocy będziemy mniej aktywni  w codziennych czynnościach i tylko myślimy jakby tu się przespać w ciągu dnia.
Prawdą jest, że jak przed snem już w łóżku zaczynamy rozmyślać intensywnie to wybija nas to ze snu na długi czas. Sam tego doświadczam. Brak snu może być spowodowany także jakimś stresem, początkiem demencji, ciężkim jedzeniem przed spaniem, chorobą czy wrażeniami z jakiegoś wydarzenia. Krótkotrwała bezsenność trwa zazwyczaj do paru dni i ustępuje.
Jest jednak bardziej uciążliwa, przewlekła bezsenność i długotrwała ciągnąca się już w tygodnie. W takim przypadku będziemy potrzebować pomocy specjalisty, który może znajdzie przyczynę i postara się ją usunąć.

Bezsenność, jak zdiagnozować?

Aby lekarz mógł znaleźć przyczynę braku snu musisz dokładnie go poinformować o wszystkich nawykach związanych ze snem, przebytych i aktualnych schorzeniach, przyjmowanych lekach, problemach jeśli je masz. Tylko przy takim oglądzie sprawy lekarz może odszukać przyczynę bezsenności, a następnie leczyć.
Dobrze jest przed udaniem się do lekarza założyć( na dłuższy czas przed wizytą) kalendarz snu i notować wszystko z tym związane. Po czasie jak przeczytasz sam będziesz mógł wyciągnąć wnioski.
Bezsenność, jak sobie samemu radzić?
Oprócz prowadzenia  zdrowego stylu życia, a więc odpowiedniego odżywiania, ruchu stosownie do swoich możliwości podpowiemy ci przyjąć następujące nawyki przed snem pomocne w utrzymaniu dobrego snu.
W kilku punktach spróbuj zastosować się do rad. W większości są to przetestowane i sprawdzone nawyki, które pomogą w problemach ze snem.
1 . Urządź sypialnię miłą, przytulną, nastrojową z lampkami. Temperaturę w sypialni ustaw na ok. 18-20 st. C (najzdrowsza jest 18 st. C). Śpij w cichym i ciemnym miejscu. Dobrze jest zawiesić grube zasłony dające nastrój do spania. Zobacz pomysły na przytulną sypialnię.
2 . Bezsenność nie będzie tak uciążliwa, gdy weźmiesz do poduszki dobrą książkę, gazetę lub obejrzysz dobry film. Z reguły zawsze się zasypia w ten sposób.Telewizor ustaw na automatyczne/ czasowe wyłączenie. Wyłącz WiFi w sypiali, gdzie śpisz. Fale mają szkodliwy wpływ na organizm.
3 . Staraj się kłaść spać o podobnej godzinie każdego dnia. W naturalny sposób twój organizm będzie domagał się snu.
4 . Regularnie chodź na spacery lub uprawiaj jakąś inną aktywność fizyczną. Przed snem nie ćwicz, a wręcz przeciwnie staraj się wyciszyć.
Ćwiczenia tuż przed snem pobudzą cię i utrudniają zasypianie.
5 . Unikaj drzemek po południu czy w ogóle w ciągu dnia. To utrudni ci zaśnięcie i będziesz gorzej spać w nocy.
6 . Bezsenność masz zagwarantowaną jeśli przed snem będziesz jeść obfitą kolację. Staraj się nie iść spać z pełnym żołądkiem. Spożywaj lekkie posiłki na min godzinę przed snem. Nie pij kawy, herbaty zwłaszcza mocnej przed snem.
7 .Ogranicz od ok. 18 godziny większą ilość płynów. Może to pomóc ci spać dłużej bez konieczności korzystania z łazienki.
8 . Weź gorącą kąpiel.
9 .Posłuchaj do poduszki kojącej muzyki (najlepsza jest instrumentalna).
Unikaj niektórych leków dostępnych bez recepty i na receptę,  które mogą zakłócać sen (na przykład niektórych leków na przeziębienie i alergie). Jeśli przyjmujesz leki to koniecznie przeczytaj dołączone ulotki. Niektóre leki na receptę stosowane w leczeniu innych schorzeń mogą również zwiększać ryzyko bezsenności. Jeśli masz taki lek to koniecznie poproś o zmianę na inny.
Bezsenność, gdy trzeba sięgnąć po leki
 
Na naszym rynku jest bardzo dużo różnych preparatów na bazie ziół. Są to sprawdzone środki, które nie dają działania ubocznego. Jest to dobra alternatywa do leków chemicznych na receptę. Jednak jak we wszystkim i tu mogą być wyjątki zwłaszcza, gdy przyjmujesz inne leki chemiczne związane z chorobą. Porozmawiaj zawsze w takiej sytuacji z lekarzem lub aptekarzem co do stosowania leków.
 

Tekst:

Data utworzenia: 17 maj 2023 

J.Zielska