dieta seniora z cukrzycaCukrzyca to dość popularne schorzenie u osób starszych. Szacuje się, że u osób po 65. roku życia choroba ta dotyka aż 40% osób. Choroba wymaga odpowiedniej profilaktyki, gdyż nieleczona może doprowadzić do poważnych powikłań, a nawet niepełnosprawności lub śmierci. Bardzo duże znaczenie w profilaktyce choroby ma dobranie odpowiedniej diety, która będzie wspomagała proces regulowania poziomu cukru we krwi.

 

Czy dieta zmienia poziom cukru we krwi?

Odpowiedź na to pytanie brzmi tak. Odpowiedni sposób odżywiania jest w stanie w znacznym stopniu zmniejszyć poziom cukru we krwi i odgrywa bardzo dużą rolę w profilaktyce choroby. Dieta seniora z cukrzycą powinna przede wszystkim ograniczać ilość dostarczanych do organizmu węglowodanów. Ważne jest pamiętanie o tym, że istnieją węglowodany złożone i proste. Te pierwsze wchłaniają się powoli i dostarczają energię. Drugie natomiast powodują nagły przyrost poziomu glukozy. Dlatego też dieta seniorów cierpiących na cukrzycę powinna w maksymalnym stopniu ograniczać węglowodany proste i koncentrować się w głównej mierze na złożonych, które są zdecydowanie zdrowsze.

Jakich produktów w szczególności powinny unikać osoby starsze z cukrzycą?

Tutaj przede wszystkim niezbędne jest całkowite wyeliminowanie z diety wszelkiego rodzaju słodyczy i słodkich napojów. Tego rodzaju produkty bowiem powodują nagły przyrost poziomu glukozy. Dodatkowo nie dostarczają wartości energetycznych do organizmu. Cukrzycy powinni całkowicie wyeliminować ze swojej diety tego rodzaju produkty.

Ostrożność należy zachować także przy spożywaniu owoców. Nie ma konieczności całkowitego eliminowania ich z diety, ale warto sięgać po te mniej słodkie, jak: grejpfruty, pomarańcze, poziomki, awokado czy truskawki.

Źle na poziom cukru we krwi wpływa również alkohol, który także powinien zostać wyeliminowany z diety seniorów cierpiących na cukrzycę.

Jak przygotowywać potrawy?

Dieta seniora z cukrzycą powinna brać pod uwagę również sam sposób przyrządzania konkretnych potraw. Wbrew pozorom sposób gotowania również wpływa na właściwości potraw i może pomóc w regulowaniu poziomu cukru. Tutaj przede wszystkim warto wystrzegać się smażenia. Lepiej to zamienić na gotowanie lub pieczenie w folii bez dodatku tłuszczu. W ten sposób uda się zachować świetny smak poszczególnych dań, a jednocześnie uczynić je znacznie zdrowszymi.

Odpowiednia dieta dla seniorów z cukrzycą

Dieta seniora z problemami z poziomem cukru we krwi wcale nie musi być bardzo rygorystyczna. Może w niej znaleźć się wiele smacznych produktów, a same posiłki mogą być obfite. W diecie osób starszych powinny przede wszystkim znaleźć się warzywa. Zawierają one bowiem głównie węglowodany złożone oraz błonnik pokarmowy. Do warzyw, które warto wprowadzić do diety zaliczają się: szczypiorek, ogórki, brokuły, papryka, pomidory, szpinak, cebula, cukinia, rzodkiewka, kalafior, kapusta i wiele innych. Istotne jest to, aby warzywa spożywać w postaci surowej lub na pół-twardo. W diecie cukrzyków nie może również zabraknąć pełnoziarnistych produktów zbożowych. Zawierają one bowiem cenny błonnik pokarmowy, który wydłuża trawienie cukrów, a także witaminy z grupy B. Do takich produktów zaliczają się: kasze, brązowy ryż, pieczywo razowe, płatki owsiane czy otręby.

 

Jaka dieta dla seniora leżącego?

Osoby starsze leżące wymagają specjalistycznej opieki i odpowiedniego sposobu żywienia. Dobranie odpowiedniego systemu żywienia ma bardzo duże znaczenie dla samopoczucia osób starszych i pozwala im na znacznie bardziej komfortowe funkcjonowanie. Dieta seniora leżącego powinna przede wszystkim być pełnowartościowa i lekkostrawna. Brak ruchu sprawia bowiem, że kalorie spożywane wraz z posiłkami nie są szybko spalane. W związku z tym dieta powinna zostać opracowana w taki sposób, aby nie doprowadziła do nagłego wzrostu wagi.

Z ilu posiłków powinna składać się dieta?

Dieta seniora leżącego jeżeli jest to możliwe powinna składać się z pięciu posiłków, w których zawarte będą dwie przekąski. Taki sposób żywienia pozwala dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne witaminy i mikroelementy, które wpływają na ogólne samopoczucie osób starszych i mają duże znaczenie dla ich prawidłowego funkcjonowania.

O czym pamiętać przygotowując posiłki dla seniora leżącego?

Przygotowując dietę dla seniora leżącego należy w szczególności pamiętać o kilku aspektach, które mają wpływ na samopoczucie osoby starszej. Same posiłki nie powinny być zbyt kaloryczne. Najlepiej postawić na częstsze jedzenie, ale mniejszych porcji. Najlepiej sprawdzi się gotowanie na parze bez dodatku tłuszczu. W ten sposób możliwe będzie znaczne ograniczenie kaloryczności samej diety. Dodatkowo należy pamiętać o zwiększeniu w diecie ilości białka oraz nabiału.

Jakie produkty w diecie dla seniora leżącego?

Dieta seniora powinna być maksymalnie bogata w wapń i witaminę D. Te można znaleźć w jajach, maśle oraz rybach. Dodatkowo w diecie nie może zabraknąć chudych przetworów mlecznych, olejów roślinnych, produktów pełnoziarnistych i kasz. Produkty te zawierają bowiem wiele cennych dla zdrowia składników, które powinny znaleźć się w diecie osób starszych. Wraz z wiekiem pojawia się również coraz to większe zapotrzebowanie na foliany, magnez oraz cynk, a przy tym spada ilość enzymów trawiennych. W odpowiedzi na to należy wyłączyć wszelkie ciężkostrawne produkty, jak np. fasola.

Zbawienne znaczenie błonnika

U seniorów leżących częstą dolegliwością są zaparcia. Brak aktywności może prowadzić do poważnych problemów z wypróżnianiem. Dlatego też bardzo ważne jest, aby w diecie znalazło się sporo błonnika. Wspomaga on procesy trawienne i ma zbawienny wpływ na pracę całego układu pokarmowego. Błonnik można przede wszystkim znaleźć w produktach zbożowych, takich jak pieczywo.

 

Podsumowanie

Dieta seniora leżącego wymaga pamiętania przede wszystkim o:

  • podawaniu odpowiedniej ilości witamin C, A i E,
  • diecie bogatej w cynk i krzem,
  • dużej ilości błonnika w produktach,
  • stosowaniu diety lekkostrawnej (bez tłustych i smażonych potraw),
  • dostarczaniu białka na poziomie minimum 1,3 g/kg masy ciała,
  • należy skonsultować z lekarzem również suplementację witaminyD.

Przykładowy jadłospis osoby starszej leżącej

Osoby starsze leżące z uwagi na wiek i stan zdrowia wymagają odpowiedniego żywienia. Za pomocą posiłków należy dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, które wpłyną na ogólne samopoczucie i nie będą prowadziły do poważnych dolegliwości. Prezentujemy przykładowy jadłospis osoby starszej leżącej, który zaspokoi zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze i pozwoli zachować odpowiednie zbilansowanie. Dodatkowo dostarczy wielu cennych witamin i minerałów.

Pierwsza propozycja jadłospisu dla osób starszych

Prezentujemy pierwszą propozycję jadłospisu:

  1. Śniadanie: jogurt naturalny urozmaicony poprzez otręby pszenne. Do tego kawa zbożowa lub herbata.
  2. Drugie śniadanie: ciemne pieczywo z dodatkiem chudej szynki i kefir.
  3. Obiad: kurczak gotowany na parze z kaszą jaglaną oraz surówka w marchwi i selera z jogurtem naturalnym.
  4. Podwieczorek: niewielka ilość surowych lub pół-twardych warzyw.
  5. Kolacja: kanapki z pełnoziarnistego pieczywa, pasta jajeczna z dodatkiem pomidora i szczypiorku.

Druga propozycja żywieniowa

Drugi przykładowy jadłospis osoby starszej leżącej:

  1. Śniadanie: pieczywo razowe z chudym twarogiem, ogórkiem i szczypiorkiem.
  2. Drugie śniadanie: sałatka z owoców (pomarańczy, grejpfruta, truskawek lub innych)
  3. Obiad: gotowana na parze pierś z indyka z brązowym ryżem i gotowanymi warzywami.
  4. Podwieczorek: kefir lub jogurt naturalny z płatkami owsianymi lub otrębami
  5. Kolacja: kanapki z ciemnego pieczywa z chudą wędliną i liśćmi sałaty oraz papryką

Odpowiednie nawodnienie

Powyższe jadłospisy są tylko przykładowymi, na które można się zdecydować. Stosując się do ogólnych zaleceń żywieniowych dla osób starszych leżących można komponować własne propozycje żywieniowe, które będą odpowiadały gustowi osoby starszej. Nie można przy tym zapominać o nawodnieniu, które ma kluczowe znaczenie. Osoby starsze powinny każdego dnia spożywać od 1,5 do 2 litrów płynów. Najlepiej w kwestii nawodnienia sprawdzi się woda, która nie zawiera szkodliwych substancji i dobrze wpływa na organizm. Jako uzupełnienie można wykorzystać herbatę lub kawę zbożową.