pasek8

Wyszukiwarka obiektów

Occaecat potenti ullamcorper, quo nibh velit! Quisque, sagittis nulla tempora delectus, officiis dictumst, blanditiis occaecat, euismod repellat consequuntur, numquam ultricies possimus quasi sagittis congue, facilisi nostra arcu, voluptatem deserunt congue nobis? Soluta sequi! Eu? Eros duis temporibus optio aute! Nisi luctus aperiam eos.

A A A

Zdrowe jedzenie, co jeść codziennie, aby być zdrowym?

 

zdrowe jedzenieMądre wybory żywieniowe mogą pomóc chronić Cię przed  różnymi problemami zdrowotnymi w miarę, gdy się starzejemy. Udowodniono naukowo, że nawet może pomóc w poprawie funkcji naszego mózgu. Prawidłowe, zdrowe żywienie jak i ruch poprzez np. ćwiczenia wpływa korzystnie na nasz organizm. Badania pokazały również, że dieta o odpowiedniej zawartości dobrej, naturalnej soli, obniża ciśnienie krwi, pomaga schudnąć i zmniejsza ryzyko cukrzycy  i chorób serca i pomaga w wielu funkcjach naszego organizmu.

 

 

Z kolei nieprawidłowe żywienie może być przyczyną około 80 różnych chorób. Przy tak wielu różnych dietach wybór tego, co mamy jeść, może być mylący. Zalecenia lekarski i dietetyczne zawierają sugestie dotyczące zdrowego odżywiania na każdym etapie życia, a nie tylko wtedy, gdy zachorujemy. Dietetycy doradzają zdrowe jedzenie np: świeżych owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, zdrowych tłuszczy i chudego mięsa. Wiele badań udowodniło, że kuchnia nasza w stylu śródziemnomorskim jest najlepsza dla każdego organizmu. Dieta ta obejmuje świeże produkty, pełnoziarniste i zdrowe tłuszcze, ale z kolei mniejsze ilości białka zwierzęcego na korzyść ryb. Trzeba tu pamiętać, że białko to nie tylko mięso, ale wszystko pochodne, jak inne przetwory mleczne. Wykazano, że osoby stosujące żywienie śródziemnomorskie miały znacznie mniejsze ryzyko nagłej śmierci sercowej. Muszę tu podkreślić, że aby nasze pożywienie w pełni było, zdrowe to musimy pamiętać o soli. Mam tu na myśli odpowiednią jej jakość i ilość w naszej kuchni. 

Naukowcy udowodnili, że ludzie, którzy ściśle przestrzegają prawidłowego odżywiania, mają lepsze stawy, a co za tym idzie ich ruchomość, lepsze poruszanie się, zdecydowanie lepsze ogólne zdolności poznawcze, zdolność jasnego i błyskotliwego myślenia, uczenia się języków, zapamiętywania wielu informacji w stosunku do ludzi stosujących tylko sporadycznie takie odżywianie lub w ogóle.   

 

Zdrowe jedzenie, jak możesz zacząć? 

 

Zacznij, jak najszybciej przestawić się na zdrowe, a tzn. prawidłowe żywienie.

Spróbuj zacząć od drobnych zmian, przyjmując jeden lub dwa aspekty diety śródziemnomorskiej. Zamiast jeść codziennie  i to 3 razy dziennie mięso, wprowadź chociaż raz w ciągu dnia ryby. Możesz też np. jeden dzień jeść tylko ryby, a kolejnym dniu białko zwierzęce. Spróbuj może w ten sposób zacząć, aby łatwiej przestawić się na inną kuchnię. Do tego dorzuć świeże warzywa, jak różnego rodzaju sałaty, ogórek, papryka etc. Przepisów w Internecie jest bardzo dużo, a więc coś znajdziesz dla siebie. Taka zmiana nawyków żywieniowych poprawi twoje samopoczucie. Osoby w wieku emerytalnym, stosujące zdrowe jedzenie śródziemnomorskie czują się lekko, bez uczucia przejedzenia i pełności. Jeśli masz, obawy przed nowym żywieniem to zasięgnij porady lekarza lub dietetyka  o sposobach dokonywania lepszych wyborów żywieniowych dla twojego organizmu.

 

Zdrowe jedzenie- co jest zdrowe? 

 

Jedzenie odpowiedniej ilości jest ważne, ale równie ważne jest dobranie odpowiednich składników odżywczych dla organizmu. W starszym wieku już nie potrzebujemy jeść dużo, ale w zamian więcej składników odżywczych. Aby jeść produkty bogate w składniki odżywcze we wszystkich grupach produktów, musisz wprowadzić zmiany w wyborze dotychczasowych nawyków żywieniowych. Najczęściej ciągnie nas do niezdrowych przekąsek, zwłaszcza, gdy siedzimy przed telewizorem. Można ten czas przeznaczyć na zdrowe jedzenie.

 

Oto kilka pomysłów co możesz zacząć zmieniać:

pieczywo biała zmień na pieczywo pełnoziarniste z nasionami,

masło roślinne zmień na oleje z pierwszego tłoczenia,

ciasteczka, słodycze zmień na orzechy laskowe, włoskie, migdały,

drożdżówki zmień na owoce np. brzoskwinie, banany,

 

Co pić, by być zdrowym?

 

Picie jest bardzo ważne w naszym żywieniu. Trzeba dobrze przemyśleć, co pijemy, ponieważ wiele z ulubionych napojów zawiera bardzo dużo cukru. Łatwo zapominamy o ich szkodliwym wpływie na nasze zdrowie. Jeśli pijesz napoje gazowane, kremowe i inne słodkie napoje lub winka, nalewki, piwko to zamiana ich na zdrowsze opcje może mieć zbawienny wpływ na nas. Masz wiele innych napojów, które zawierają niewiele cukru czy innych szkodliwych składników.

Zdrowe jedzenie dotyczy także wszystkich napojów. Jeśli będziesz, pić słodzone wszystkie napoje jak do tej pory to zdrowe odżywianie nie będzie do końca spełniało swojej roli. Musisz i w tym wypadku zastąpić niezdrowe napoje czymś zdecydowanie zdrowszym.

 

Poniżej kilka propozycji dla ciebie.

 

Cole z lodem czy alkoholem zastąp dobrą wodą z dodatkiem cytryny + listek mięty,

Kawę ze śmietanką i cukrem zastąp czarną kawą bez cukru,

Słodkie soki ze sklepu zastąp kompotem bez cukru ze świeżych lub mrożonych owoców,

Herbaty pij bez cukru (czarne, owocowe, ziołowe).

 

W następnych artykułach postaram się podać ci więcej przykładowych zestawów żywienia śródziemnomorskiego. 

 

 

Tekst:

Data utworzenia: 12 marzec 2023 

J.Zielska